Onko yritykselläsi logo vai kasvot? Yrittäjän persoona ratkaisee paljon

Siperia opettaa, sanotaan,  ja niin tekee somekin. Yksinyrittäjä saa usein huomata, että yritys personoituu juuri yrittäjään itseensä. Asiakkaat muistavat, millainen ihminen yrityksen taustalla on, sen sijaan, että ihailisivat enemmän tai vähemmän taidokkaasti luotua logoa. Mikäli yrittäjä on uusi toimialalla ja toiminta-alueellaan, on melko haasteellista tulla tunnetuksi pelkästään logon tai yrityksen nimen perusteella. On osattava myydä yritystään omalla persoonallaan.

Yritystoiminnassahan kyse on erilaisista suhteista ja verkostoista. Logoni, jossa on harakka ja verkkosivujeni osoite, ei todellisuudessa kerro mitään siitä ihmisestä, joka tekstejä täällä taustalla tuottaa ja kuvia julkaisee. Pelkän mustavalko-logon kanssa harva haluaa verkostoitua, ellei tiedä, millainen ihminen on siellä taustalla. Minä en aina muista yrityksen nimeä, mutta ihmisen yrityksen takana muistan heti. Tämäkin asia pitää joskus oppia kantapään kautta. Toivottavasti sinun ei tarvitse niin tehdä.

Iloinen vaeltaja @JaanaKuu 2020

Valoisa persoona vai tuppisuu?

Olen ollut siinä mielessä onnekas, että olen kaikesta huolimatta saanut muutamia mielenkiintoisia toimeksiantoja tästä tuntemattomuudesta huolimatta. Toisaalta olen myös kohdannut toimeksiantoja, joissa osaamiselleni ja palvelujeni haasteellisuudelle ei ole annettu mitään arvoa, vaan on oletettu, että verkkosivuthan syntyvät parissa tunnissa sisältöineen päivineen. Silloinhan siitä ei tarvitse myöskään maksaa kuin muutaman tunnin työn verran. Sekin osaltaan osoittaa oman osaamisen ja palvelujen markkinoinnin heikot kohdat.

Asiakaskontakteista en voi kiittää somea, enkä myöskään verkkosivujani. Voin kiittää vain ja ainoastaan ihanaa verkostoani, jotka ovat suositelleet minua tutuilleen. Tätä ei siten tarvitse vääntää rautalangasta: olen saanut asiakkaita olemalla vain ja ainoastaan oma itseni. Lisäksi tätä kautta palvelunikin ovat tulleet tutuiksi ja työn vaativuutta on osattu arvostaa. Kiitos siis teille, asiakkailleni.

On turhaa voimavarojen tuhlausta, mikäli yksin yrittäessä yrittää täysin pitää erillään oman henkilökohtaisen persoonansa yritystoiminnastaan. Se antaa hyvin pian kylmän ja teennäisen vaikutelman yrittäjästä. On paljon helpompaa toimia yrittäjänä, kun voi tehdä työtä omana itsenä ilman roolia. Mikäli on sanavalmis, ja tulee ihmisten kanssa toimeen, on helpompaa työskennellä asiakaspalvelijana kuin sellaisen henkilön, joka viihtyy mieluummin yksin, ja tekee parhaimmat tulokset ilman muiden katseita. Minussa lienee ripaus molempia. Nautin siitä, kun voin kirjoittaa tekstejä ja muokkailla kuvia kaikessa rauhassa omassa työhuoneessa, mutta nautin myös suunnattomasti siitä, kun voin tehdä hyvää asiakaspalvelutyötä.

Summa summarum

 

Joskus on uskallettava kääntyä sivupolulle @JaanaKuu

Vaeltaminen on minulle rakas harrastus. Se antaa sisältöä elämään, oivalluksia, ja onnistumisen iloa. Rinkan narinaa kuunnellessa ajatukset vaeltelevat välillä päämäärättömästi. Viime aikoina olen kuitenkin yllättänyt itseni usein pohtimasta paikkaani työelämässä. Vastaavatko nykyiset toimeksiannot sitä, mitä teen parhaiten, ja suurimmalla intohimolla? Mitkä ovat tavoitteeni? Mistä saan motivaatiota? Mitä haluan vielä saavuttaa? Koskaan ei ole liian myöhäistä vaihtaa kokonaan suuntaa, tai muokata nykyistä vaikka vain kompassipoikkeaman verran, mikäli yrityksen investoinnit eivät ole tähtitieteelliset. Siinäkin tapauksessa on kyettävä muuttamaan suuntaa, jos nykyinen suunta ei anna toivottua tulosta.

Käytän usein omissa some-julkaisuissani hästägiä #luonnostasomea. Se kuvaa parhaiten sitä, mitä teen suurella intohimolla. Unelma olisi, että voisin tuottaa sisältöä eri sivustoille ja kanaviin luonnosta, retkeilystä ja vaelluksista. Mount Everestille en haaveile kiipeäväni, mutta Haltille kyllä. Haaveena on myös kirjoittaa kirja, julkaistaan se sitten missä muodossa tahansa. Vaellus- ja retkeilyvideoiden, ja muu luonnossaliikkumisen, taltiointi on myös alkanut kiinnostaa entistä enemmän

Bloggaamisesta on tullut minulle myös rakas harrastus. Olen kirjoittanut tekstejä monista eri aiheista henkilökohtaisessa blogissani. Kyseisen blogin alusta kaipaa pian uusimista, joten olen pohtinut sekä sen että Digiharakan sivujen yhdistämistä saman katon alle. Tämän vuoksi blogini näyttää aivan erilaiselta kuin vielä jokin aika sitten. Blogissani tulen käsittelemään eri aihealueita huomattavasti laajemmalla skaalalla kuin ennen.

Olen edelleen käytettävissä, mikäli yrityksesi, tai sinä, tarvitsee sisällöntuottoon apua tai some-tilien ylläpitäjää. Markkinoinnin suunnittelun ja sivustouudistukset jätän tästedes muille alan taitajille. Tähän on osasyynä myös se, että aloitan uusissa tehtävissä syyskuun alusta ja yritystoimintaan ei enää jää niin paljoa aikaa. Haluan kuitenkin tuottaa aktiivisesti sisältöä ja tehdä sen sata lasissa, kun siihen aikaa jää.

Toivon teille kaikille rohkeutta tulla esiin logojenne takaa ja esiintyä omina huikeina persooninanne. Olisi mukava tavata teitä tämän blogin lukijoita Montalbanon konstaapelia lainatakseni ihan ”perskohtaisesti”. Minuun voi ottaa yhteyttä,  ja apua saa ja tulee pyytää, kun sitä tarvitsee. Autan parhaimpani ja resurssieni mukaan.

Aurinkoista, värikästä ja antoisaa syksynodotusta teille kaikille!

2 kommenttia artikkeliin “Onko yritykselläsi logo vai kasvot? Yrittäjän persoona ratkaisee paljon

  1. Olipas hyvä artikkeli, kiitos tästä 🙂 Tuokin on niin totta, että vähintään jonkin verran on yksinyrittäjän tuotava itseään esiin melkeinpä kaikessa viestinnässä. Yrityksen ja itsen brändit ikään kuin sekoittuvat yhdeksi kokonaisuudeksi.

    Ja kuulostaa tosi hyvältä, että keskityt yrittämisen osalta mielekkäimpiin juttuihin – onnittelut loistavasta päätöksestä! Minullakin on hieman saman suuntaisia muutoksia meneillään. Omalla kohdalla yrityksellä on ollut aivan liian monta toisistaan poikkeavaa toimialaa, joita kaikkia olen tehnyt yhtäaikaa. Ei hedelmällistä, oikein miltään kantilta.

  2. Lämmin kiitos kommentista. Alussa minulla oli intoa enemmän kuin osaamista, ja halusin tehdä kaikkea mahdollista – huonolla menestyksellä. Vasta nyt, kun huomasin, etten edes ehdi tekemään kaikkea, vaikka haluaisin, havahduin kuplasta.
    Onnea ja menestystä yrityksellesi. Seuraan mielenkiinnolla, millaiseksi yrityksesti toiminta muotoutuu.

    Ihanaa ja lämmintä syksyä sinulle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.