Verkkosivut, sometilit ja blogitekstit – nykypäivän lehtimainos, puskaradio ja käyntikortti

Markkinointiguru 90- luvulla ei osannut edes haaveilla niistä markkinointiviestinnän keinoista, joita tänä päivänä on tarjolla. Silloin suuremmat yritykset kampanjoivat televisiossa, radiossa taikka lehdissä. Pienyrittäjälle nämä olivat turhan kalliita mainoskampanjoita toteuttaa. Usein mainonta rajoittui puhelinluettelon keltaisille sivuille ja käyntikorttien ja mainoslehdyköiden jakamiseen. Puskaradio eli hevosmiesten tietotoimisto oli jo tuolloin kovaa valuuttaa.

Mainoskampanjat toimivat edelleen ja käyntikorteillekin on oma paikkansa, mutta verkkomarkkinointi ja -mainonta kasvattavat asemaansa vääjäämättä. Puskaradio ei tosin ole kadonnut minnekään, vain ilmenemismuoto on muuttunut. Ja nimi. Puskaradio tunnetaan somessa nimellä ”orgaaninen mainonta”. Miten sinä toimit sosiaalisessa mediassa eli somessa yksityishenkilönä tai yrittäjänä? Tiedätkö, miten asiakkaasi käyttävät somea ja missä he viettävät siellä aikaansa? Mitä asiakkaasi sinusta kertovat somessa?

Löytävätkö asiakkaasi sinut jo verkosta? Kuva Ian Schneider on Unsplash

Tutuimmat sometilit

Facebook ja Instagram ovat ainakin käsitteenä monelle tuttuja. Usein niitä käytetään yhteydenpitovälineinä ystävien ja kavereiden kanssa. Sekä Facebook että Instagram ovat omalla tavallaan myös tehokkaita markkinointikanavia – oli kyseessä sitten orgaaninen- tai maksullinen mainonta. Yrityksen on hyvä olla näkyvillä myös somessa, sillä useimmiten myös asiakkaat viettävät siellä aikaansa. Hyvää palvelua suositellaan, sivustasi tykätään ja julkaisujasi jaetaan eteenpäin. Näin jo verkossa voit olla asiakkaidesi kanssa vuorovaikutuksessa.

Some on myös hyvä ja nopea informaatiokanava. Oletuksena tietenkin on, että käyt myös päivittämässä sometilejäsi riittävän usein. Julkaisutiheys riippuu myös valitusta somekanavasta. Esimerkiksi Twitter, Snapchat ja TikTok ovat nopeatempoisia kanavia, kun taas julkaiseminen Facebookissa tai Blogi-tekstin kirjoittaminen eivät vaadi jatkuvaa läsnäoloa. Jokaisessa somekanavassa sinun ei tarvitse olla esillä. Se veisi liikaa aikaa ja tuottaisi heikosti vastinetta kulutettuun aikaan. Kanavia on nimittäin uskomattoman paljon. Oikean kanavan valinta ja markkinointiviestinnän tyyli riippuu asiakkaistasi; mistä heidät tavoittaa, ja mitkä ovat omat tavoitteesi. Onko tavoitteena ohjata heidät kivijalkamyymälään, tilaamaan tuotteita verkkokaupastasi vai varaamaan aikaa palveluillesi. Tavoitteesihan voi olla esimerkiksi omien julkaisujen tunnettuuden edistäminen suoran myynnin sijasta.

Someviestintä ei saa olla pelkkää tuote-esittelyä, vaan vuoropuhelua asiakkaiden kanssa. Kuva JaanaKuu

Verkkosivujen ja blogin lempeä liitto

Verkkosivut käsitetään usein tämän päivän käyntikortiksi. Tavallaan tämä on totta. Sivuilta löytyy yleensä yhteystiedot ja aukioloajat. Tai pitäisi ainakin löytyä. Toivottavaa on, että ne ovat myös ajan tasalla. Vanhentunut sähköpostiosoite tai toimimaton puhelinnumero ei houkuttele asiakkaita. Pahinta on, jos vielä osoitetiedotkin ovat väärin. Verkkosivuja on päivitettävä säännöllisesti. Ei riitä, että ne on joskus vuonna kirves ja kypärä tehty, ja sen jälkeen unohdettu bittiavaruuteen. Sivusto unohtuu myös hakukoneilta, esimerkiksi Googlelta, mikäli itse unohdat sivujen ylläpidon. Asiakkaat eivät viitsi kahlata sivukaupalla hakutuloksia. He valitsevat yrityksen yleensä ensimmäiseltä tai viimeistään toiselta hakutulossivulta. Blogin tai muun pitäminen sivuilla on hyvä keino pitää verkkosivut elossa. Toimialastasi riippuen voit jakaa joko vinkkejä tai alaan liittyviä asioita kätevästi blogin tai vaikkapa video-tervehdysten muodossa. Pelkkiä tuote-esittelyjä ei kukaan jaksa kauaa lukea.

”Jollet ole netissä, et ole olemassa”, on kulunut fraasi eikä välttämättä ole sataprosenttisestitäyttä totta. Tosiseikka on, että ihmiset viettävät aikaa somessa entistä enemmän. Yrityksesi positiivinen näkyvyys siellä parantaa myös mahdollisuuksia saada lisää asiakkaita. Verkkoa voi hyödyntää monin tavoin myös muihin tehtäviin, kuten yhteydenpitoon. Moni toiminto, joka vei ennen yrittäjän vähäistä vapaa-aikaa, on nyt automatisoitavissa. Aikaa jää paremmin myös lepäämiseen ja yritystoiminnan ydintehtäviin.

Tämän sivun alareunassa on uunituoreet Digiharakan sometilit. Käykää tutustumassa. Näille sivuille on piakkoin tulossa blogi-teksti, joka esittelee joitakin digiarkea helpottavia sovelluksia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.