Yrittäjä – paljonko sinulla on aikaa markkinointiin?

Yksinyrittäjällä ei ole vuorokaudessa sen enempää aikaa kuin muillakaan. 24 tunnissa pitäisi ehtiä hoitamaan yritystoiminta, elämään yksityiselämää ja vielä nukkuakin. Omien tuotteiden tai palvelujen markkinointi, ja etenkin digitaalinen markkinointi eivät usein ole yrityksen ydintehtäviä. Suunnitellessasi yritystoimintasi markkinointistrategiaa, oletko miettinyt, paljonko ehdit markkinointiin ja myyntiin panostaa omaa kullanarvoista aikaasi? Kannattaisiko markkinointitoiminnot osittain tai kokonaan ulkoistaa? Usein pohditaan vain rahallista kustannusta unohtaen tärkein resurssi eli yrittäjä itse.

Ennenkuin asiakkaat löytävät ovellesi, on heidän pitänyt löytää sinut jostakin. Etenkin aloittelevalla yrittäjällä asiakkaiden saaminen vaatii lukuisten tuntien työn. B2B-myynnissä on käytetty erityisen paljon kylmäsoittoja; otettu luuri ja yhteystiedot esille ja alettu soittelemaan potentiaalisia asiakasyrityksiä läpi. Tämä markkinointitapa on yhä käytössä, mutta on erittäin aikaavievää eikä tunteja ole määrättömästi käytössä.

Covid 19 – pandemia toi voimakkaasti esille sen, että yritystoiminnan on kyettävä löytämään uusia toimintamalleja nopeallakin tempolla selvitäkseen haastavista tilanteista. Monet perinteiset toiminnot ovat siirtyneet verkkoon. Uskon, että monet myös jäävät verkkoon pandemian mentyä ohi.
Olen listannut tähän pari vinkkiä, joilla markkinoinnissa ja myynnissä voi pienyrittäjä säästää sekä aikaa että varoja.

Markkinointisuunnitelma sosiaaliseen mediaan kuva Pixabay

Tee pilottimarkkinointia sosiaaliseen mediaan

Sosiaalisen median kanavia on lukuisia, mutta joltakin kanavalta asiakkaasi todennäköisesti löytyvät. Vaikka yrityksesi toiminta olisikin B2B-kauppaa, asiakasyritysten toiminnoista päättävät ihmiset ovat kuitenkin sosiaalisessa mediassa. Tuo itsesi ja toimintasi esille some-kanavissa, jolloin asiakkaasi oppivat tuntemaan sinut. Kampanjoiden ei tarvitse välttämättä olla maksullisiakaan. Pääset alkuun tuomalla omaa osaamistasi, ja yrityksesi toimintaa esille ilmaisten some-yritystilien kautta. Kerro, miten voit asiakastasi auttaa ja ole läsnä. Esimerkkinä löytyvät Digiharakan somelinkit sivun alalaidasta.

Tulet jonkin ajan kuluessa huomaamaan, mitkä some-kanavat kiinnostavat juuri sinun kohderyhmääsi. Some-tileillä on käytössä analysointityökaluja, jotka seuraavat kanaviesi aktiivisuutta. Kaikkiin kanaviin ei tarvitse osallistua kerralla, sillä some-tilien päivittäminen vie aikaa. Jo yhden kuvan Instagram Feed-päivitys voi helposti viedä aikaa parikymmentä minuuttia. Some-kanavat tavoittavat huomattavasti enemmän potentiaalisia asiakkaita kuin kylmäsoitot yhteen yritykseen kerrallaan. Kun tuot innostuneesti esille omaa osaamistasi luomalla mielenkiintoista sisältöä, seuraajasi oppivat tuntemaan sinut, suosittelevat sivujasi ystävilleen, ja verkosto kasvaa. Tällä tavoin potentiaalisten asiakkaittesi määrä kasvaa orgaanisella mainonnalla ilman kalliita maksettuja mainoksia.

Auta asiakastasi verkossa

Yritykselläsi on kenties olemassa verkkosivut tai pidät itse blogia tai vlogia. Oletko ajatellut, että voisit mielenkiintoisella, asiakkaita auttavalla ja opastavalla sisällöllä houkutella uusia asiakkaita? Verkkosivut ja myöskin some-tilit ovat erinomainen tiedonjakoväline ja myöskin paljon muuta kuin vain tuotekatalogi ja aukioloaikataulu. Pelkät tekniset tiedot ja tuotteen kuva eivät välttämättä jaksa pitkään kiinnostaa. Ota käytännön esimerkki tuote-esittelyyn. Kerro, miten markkinoimasi tuotteet tai palvelut helpottavat asiakkaittesi arkea. Näin markkinointi on innostavaa ja kynnys ostaa juuri sinulta, madaltuu. Tällaisen sisällönluomisessa on myös toinen etu: tehdessäsi uutta sisältöä verkkosivuillesi vaikkapa videoklippien muodossa, sivusi pysyvät myös hakukoneiden tuloksissa aktiivisina. Tämä puolestaan parantaa näkyvyyttäsi asiakkaittesi hakutuloksissa. Voit myös auttaa asiakastasi sosiaalisessa mediassa olemalla läsnä ja osallistumalla keskusteluihin. Muistathan, että suora tuputtaminen ei ole mielekästä.

Sisällöntuotto voi olla aikaa vievää, varsinkin, jos kirjoittaminen tai kuvaaminen ei suju luonnostaan. Sisällön määrä ei ratkaise, vaan laatu. Hyvä, laadukas, ja asiakasta aidosti palveleva sisältö houkuttaa huomattavasti enemmän kuin ammattijargonia sisältävä eepos lukuisine teknisine termeineen. Termit voivat olla sinulle hyvinkin jokapäiväisiä, mutta asiakkaat eivät niitä välttämättä ole koskaan kuulleetkaan. Erityisesti markkinoinnissa on osattava asettua asiakkaan asemaan ja pohdittava, miltä minun yritykseni näyttää vieraan silmissä.

Analysointityökalut auttavat markkinoinnissa kuva Pexels

Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnissa automaatio tarkoittaa toimintoja, jotka säästävät aikaa, ja lisäävät asiakkaittesi tavoitettavuutta pienemmällä työmäärällä. Esimerkkinä verkkosivujen analysointityökalut. Mikäli yritykselläsi on verkkosivut, suosittelen asentamaan sinne myös analysointityökalun, esimerkiksi Google Analyticsin, jonka raporttien avulla voit helposti seurata, kuka sivuillasi käy, mistä he tulevat ja mitä he sivuillasi tekevät. Linkin kautta pääset tutustumaan Google Analytics demo-tiliin, mikäli et ole aiemmin käyttänyt kyseistä työkalua. Analysoinnin avulla voit kohdentaa markkinointiasi ja myyntiäsi entistä tehokkaammin. Raporttien antaman tiedon mukaan on helpompi myös laatia houkuttelevampaa sisältöä. Näin et kuluta turhaan aikaa sellaisen sisällön tuottamiseen, joka ei houkuttele asiakkaita.

Analysoinnin lisäksi voit myös automatisoida muita toimintoja. Voit esimerkiksi automatisoida sähköpostimarkkinoinnin ja kohdentaa sen asiakasryhmittäin, jolloin mainonta ja uutiskirjeet on personoitu asiakkaan mukaisesti. Nykyisille asiakkaille lähetetään eri sisältöisiä uutiskirjeitä, kuin uusille asiakkaille. Verkkosivuille lisätty yhteydenottolomake tai ”liity uutiskirjeen tilaajaksi”-painike kerää automaattisesti asiakkaittesi yhteystiedon ainakin sähköpostiosoitteen osalta. Muistathan kuitenkin tietoturva- ja eettiset ohjeet asiakastietojen käsittelyssä. Hyvä tapa on myös luoda asiakkaille ladattavaa sisältöä sivustolle ja sitä kautta saada liidejä. Näin löydät potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat todennäköisesti myös kiinnostuneet palveluistasi. Some-tilien kautta yhteydenotot asiakkaisiin ovat myös mahdollisia.

Pienyrittäjän arjessa on lukuisia hoidettavia asioita kuva Pexels

Suositukset

Onko sinulla jo olemassaolevia asiakassuhteita tai oletko muulla tavoin tuonut esiin omaa osaamistasi? Oletko jo pyytänyt heiltä suosituksia? Ulkopuolisten suositukset ja positiiviset arvostelut ovat mitä parhainta markkinointia. Lisäksi se on edullista ja vie vähän aikaa. Miltei jokainen kuluttaja lukee tietoa etsiessään arvosteluja ja suosituksia tuotteista tai yrityksestä. Voit pyytää asiakaspalautetta tai suosituksia, jotka voit liittää esimerkiksi verkkosivuillesi. Arvostelun pyytäminen asiakkaalta verkossa on helppoa, kunhan et tee viiden sivun kyselylomaketta asiasta. Usein riittää, kun lisäät toiminnon, jossa asiakas voi klikata vaikka tähtiä kysymyksellä: ”suosittelisitko tätä tuotetta/palvelua/yritystä ystävillesi/tutuillesi?”

Yhteenvetona

Markkinointi ja myynti vievät aikaa ja resursseja. Markkinoinnin kannattavuus on osattava mitata kustannusten lisäksi myös tuottavuudella. Kylmäsoitto potentiaaliselle asiakkaalle voi viedä ajallisesti jopa puoli tuntia. Tuloksena ehkä tapaaminen tai sitten ei. Tapaaminen vie taas aikaa x-määrän. Vieläkään ei ole asiakkuus varma. Saman puolituntisen aikana ehdit luomaan someen tilin, jopa kaksikin, tekemään päivityksen tai luomaan uutiskirjeen, jonka jaat potentiaalisille asiakkaillesi. Sinulla on kuitenkin x-määrä enemmän potentiaalisia asiakkaita kuin puhelinsoitolla.

Markkinointi ja myynti ovat jatkuvaa toimintaa. Markkinointi ja myynti eivät lopu yhteen mainoskampanjaan tai verkkosivujen laadintaan. Myöskin markkinointi ilman myyntiä on turhaa resurssien tuhlaamista. Digitaalinen markkinointi on antanut lukuisia uusia työkaluja vanhojen myyntityökalujen rinnalle. Digitaalisen markkinoinnin haltuunotto antaa monenlaisia mahdollisuuksia toimia kustannustehokkaammin. Mikäli aihe on sinulle ja yritystoiminnallesi vieras, ota rohkeasti yhteyttä, niin kerron mielelläni lisää mahdollisuuksista, joilla yrityksesi markkinointiviestintä saadaan asiakkaittesi luo. Kun yrityksesi on yleisölle tuttu, on heillä matalampi kynnys tulla asiakkaaksesi.

Markkinointia voi automatisoida. Sen voi joko osittain tai kokonaan ulkoistaa, mikäli oma osaaminen, aika ja resurssit eivät siihen riitä. Kuten alussa jo totesin, pienyrittäjän on ehdittävä tekemään niin paljon samalla tuntimäärällä eikä yöunistakaan voi tinkiä loputtomiin. Verkkosivujen ylläpito ja päivittäminen sekä some-tilien ylläpito ovat helposti ulkoistettavia tehtäviä. Samoin uutiskirjeiden ja muun sähköpostimarkkinoinnin ulkoistaminen tuo myös ajansäästöä muuhun yritystoiminnan pyörittämiseen. Kaikkea ei tarvitse osata ja tehdä itse.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.